Μια ανάσα από τον Σεπτέμβριο και το φθινόπωρο βρίσκεται προ των πυλών.
Την εποχή που οι διακοπές, για τους περισσότερους, έχουν περάσει κι αναζητούν μια όαση στο κλεινόν άστυ, το Ηρώδειο ανοίγει τις πύλες του. Φέτος, 7+1 θεατρικές παραγωγές περιμένουν τους θεατές, πέντε από τις οποίες ανήκουν στον κορμό των Επιδαυρίων.
Τελευταία ευκαιρία για το θεατρόφιλο κοινό να παρακολουθήσει την «Ορέστεια» του Αισχύλου, σε διασκευή-σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά, μια παραγωγή για την οποία «χύθηκε» πολύ μελάνι. Η παράσταση, σύγχρονη στην ανάγνωσή της, τοποθετείται στην περίοδο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και του Εμφυλίου. Θέτει τον αιώνιο Αισχύλο στο σήμερα και μεταφέρει μαγικά τον πρώτο πόλεμο των Ελλήνων, τον Τρωικό, μέσα στον χωροχρόνο του τελευταίου ελληνικού πολέμου, του αιματηρού μας εμφυλίου. Ο Ορέστης, ο Αγαμέμνονας, η Κλυταιμνήστρα, η Ηλέκτρα, ο Αίγισθος, η Κασσάνδρα, η Αθηνά και ο Απόλλωνας είναι εδώ, ζωντανοί, στο σήμερα. Πρωταγωνιστούν: Κ. Μαρκουλάκης, Κ. Καραμπέτη, Ν. Κουρής, Στ. Γουλιώτη, Ν. Ψαρράς, Αλ. Πουλοπούλου, Δ. Παπανικολάου, Ι. Καλετσάνος, Κ. Αβαρικιώτης, Σ. Κεκέ, Χρ. Μαξούρη, Π. Βογιατζής (7/9).
Ο Μπέρτολτ Μπρεχτ, ο αναμορφωτής του σύγχρονου θεάτρου, καταγράφει με ρεαλιστικό και ταυτόχρονα ποιητικό τρόπο τη σύγκρουση του Γαλιλαίου με την Ιερά Εξέταση, στο έργο «Η ζωή του Γαλιλαίου» και οΚώστας Καζάκος υποδύεται τον ομώνυμο ήρωα στην παραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας. Σκιαγραφεί με μοναδικό τρόπο τον σπουδαίο επιστήμονα που κινείται ανάμεσα στη γνώση και την έρευνα αλλά και τον αντιδογματικό, σχεδόν επαναστατικό τρόπο συμπεριφοράς του. Ο μεγάλος Ιταλός αστρονόμος, μαθηματικός και φυσικός, επιβεβαιώνει τη θεωρία του Κοπέρνικου, αποδεικνύοντας ότι η Γη στρέφεται γύρω από τον Ηλιο και δεν αποτελεί το κέντρο του Σύμπαντος. Παίζουν οι ηθοποιοί: Δ. Βούλτσος, Ηλ. Γιαννάκης, Φ. Δίπλας, Αν. Θανασούλας, Δ. Καλαντζής, Σπ. Κουβαρδάς, Γ. Μάρκου, Π. Μαυρίδη, Γ. Ντάβαρης, Θ. Σαράντος, Δ. Στεργιώτη (11/9).
Αποτέλεσαν την έκπληξη των Επιδαυρίων, οι «Επτά επί Θήβας» του Αισχύλου, μια εξαιρετικά δυνατήπολιτική τραγωδία, που το κοινό δεν έχει την ευκαιρία να δει συχνά. Η παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, στη νέα, σύγχρονη μετάφραση του ποιητή Γιώργου Μπλάνα και σε σκηνοθεσία του διεθνούς φήμης Λιθουανού σκηνοθέτη Τσέζαρις Γκραουζίνις, άρεσε, συγκίνησε κι αγαπήθηκε τόσο για τη σκηνοθετική της ματιά όσο και για τις ερμηνείες της. Η σύγκρουση Ετεοκλή-Πολυνείκη, σκηνή ανθολογίας. ΟΓιάννης Στάνκογλου ερμηνεύει τον ρόλο του Ετεοκλή. Στη διανομή η Νάντια Κοντογεώργη (Αντιγόνη), ηΙώβη Φραγκάτου (Ισμήνη), ο Γιώργος Καύκας (Άγγελος), ο Αλέξανδρος Τσακίρης (Κήρυκας), ο Χρίστος Στυλιανού (Πολυνείκης) κι ένας 14μελής χορός νέων ηθοποιών (12/9).
Ο Γιώργος Κιμούλης, ο Γιάννης Μπέζος και ο Πέτρος Φιλιππίδης συμπρωταγωνιστούν στον «Πλούτο», όπου ο Αριστοφάνης φαίνεται να έχει τη λύση για τη σύγχρονη κοινωνία, όπου το χρήμα αποτελεί πλέον θεμέλιο ολόκληρου του συστήματος αξιών. Η παράσταση σε διασκευή-σκηνοθεσία Γιώργου Κιμούληεπικεντρώνει την ερμηνεία αυτής της αριστοφανικής κωμωδίας σε ένα στοιχείο που τις περισσότερες φορές παραβλέπεται: ο ποιητής στο τέλος του έργου εγκαθιστά τον θεό Πλούτο στο ίδιο το κράτος, δίνοντας έτσι στους πολίτες τη δυνατότητα, από τη στιγμή που όλα τα αναγκαία αγαθά θα είναι δημόσια, να αναζητήσουν τον πραγματικό πλούτο στις ιδέες και τις αξίες, που ίσως έχουν ξεχάσει (14/9).
Ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος γίνεται για τελευταία φορά φέτος ο «Συρανό ντε Μπερζεράκ». Ενσαρκώνει τον εκκεντρικό ήρωα με τη διάσημη μύτη και την πολυσχιδή προσωπικότητα, έναν ξεχωριστό, πολυτάλαντο άνθρωπο, τρυφερό, αστείο, ποιητή, δεινό ξιφομάχο και κατεξοχήν τραγικό πρόσωπο, που θα παραδεχτεί τον μεγάλο του έρωτα για την εξαδέλφη του Ρωξάνη μόνο λίγο προτού ξεψυχήσει. Υπό τη σκηνοθετική μαεστρία του Γιάννη Κακλέα έχει στηθεί ένα σκηνικό θέαμα με 40 χαρακτήρες, που ξεδιπλώνουν έρωτες και πάθη, σκαρώνουν ποιήματα και αστεία, τραγουδούν και πολεμούν μεταφέροντάς μας από τις αίθουσες θεάτρου και τις μυρωμένες αυλές σπιτιών έως τα μοναστήρια καπουτσίνων και τα αιματοβαμμένα πεδία μαχών (15/9).
Η σύμπραξη δύο κορυφαίων θεσμικών θεάτρων, του θεάτρου Βαχτάνγκοφ της Μόσχας με το Εθνικό Θέατρο, «γέννησε» την παραγωγή του «Οιδίποδα τύραννου», σε σκηνοθεσία Ρίμας Τούμινας. Μια παράσταση που ακολουθεί το σοφόκλειο δράμα με σεβασμό και γνώση. Με ένα εντυπωσιακό σκηνικό απόλυτα ενταγμένο στη δράση και στη σκηνοθετική σύλληψη και με τους ρόλους στα ρωσικά ερμηνευμένους από Ρώσους ηθοποιούς και τα χορικά στα ελληνικά από Ελληνες ηθοποιούς (22/9).
Αριστοφάνης και μια λαϊκή όπερα
Συζητήθηκε πολύ για τις αποκαλυπτικές γυναικείες παρουσίες και το γυμνό στην Παράβαση, αλλά ήταν όλα τόσο φροντισμένα και αισθητικά άρτια που τελικά δεν ενόχλησαν. Η «Λυσιστράτη», στην εκδοχή του Μιχαήλ Μαρμαρινού, στην παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου, κρατάει την αθυροστομία, την ποίηση και την τρυφερότητα του Αριστοφάνη σε μια παράσταση με κορυφαίες σκηνές. Η Λένα Κιτσοπούλου πλάθει μια ηρωίδα μοναδική, με τη δική της σφραγίδα, ενώ ολόκληρος ο θίασος είναι εξαιρετικός: Γ. Βογιατζής, G. Carbone, Αθ. Δημητρακοπούλου, Λ. Δροσάκη, Ευ. Καρακατσάνη, Aν. Κλάδη, Σ. Κόκκαλη, Λ. Λιάτσου, Ειρ. Μαρκή, Αθ. Μαξίμου, Γ. Μπινιάρης, Ελ. Μπούκλη, Ηλ. Νικολούζου, Θ. Πάνου, Αγ. Παππά, Λ. Παπαληγούρα, Μ. Σκουλά, Eλ. Τοπαλίδου, Χ. Τσιτσάκης, Αιμ. Χειλάκης (24/9).
«Ρεμπέτικο μυστήριο», λαϊκή όπερα σε δύο πράξεις, σε κείμενα και σκηνοθεσία Κώστα Φέρρη και μουσικήΘέσιας Παναγιώτου. Στη μουσικοθεατρική αυτή παράσταση συμμετέχουν 30 νέοι ηθοποιοί, δύο ζωντανές ορχήστρες, χορωδία, καθώς και ομάδα χορευτών. Στα σκηνικά ο Μιχάλης Σδούγκος, στους φωτισμούς ο Γιάννης Δρακουλαράκος και στον ήχο ο Μιχάλης Μπούφης. Τα έσοδα θα διατεθούν για τους σκοπούς του Ιδρύματος «Το σπίτι του ηθοποιού» (10/9).
Αντιγόνη Καράλη
http://www.ethnos.gr/