Μέσα σε λίγα χρόνια έγιναν δύο σημαντικές ανατροπές στην αγορά αναψυκτικών στην Ελλάδα. Πώς οι εγχώριοι «νερουλάδες» πήραν το επάνω χέρι
Κωστής Χριστοδούλου
Αν πάμε τον χρόνο πίσω, όχι και τόσο παλιά, στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, το εμφιαλωμένο νερό ήταν το αποπαίδι των μεγάλων εταιρειών. Σε αρκετές περιπτώσεις το έβλεπαν ως την «παροχή» και το «bonus». Εάν κάποιος πελάτης έπιανε τον στόχο σε πωλήσεις αναψυκτικών, μπύρας ή ότι άλλο ήθελαν να προωθήσουν, θα είχε ως δώρο κάποια κιβώτια με νερό. Κάπως έτσι τέσσερις μεγάλες πολυεθνικές, που είχαν χτίσει ισχυρά δίκτυα διανομής, έλεγχαν και την αγορά του εμφιαλωμένου νερού.
Οι υποεκτιμημένοι νερουλάδες
Η πρώτη μεγάλη ανατροπή ήρθε από την Ήπειρο, στην αρχή με το «Ζαγόρι» της οικογένειας Χήτου και στην συνέχεια με τον «Βίκο» του Πέτρου Σεπετά. Οι μεγάλοι παίκτες υποτίμησαν τους δύο Ηπειρώτες επιχειρηματίες κυρίως μη θεωρώντας ότι θα μπορούσαν να τους ενοχλήσουν δραστηριοποιούμενοι στο εμφιαλωμένο νερό που για τους ίδιους, όπως προαναφέρθηκε, δεν ήταν όχι μόνο η βασική τους δραστηριότητα αλλά ούτε στρατηγικός τομέας ανάπτυξης.
Αποτέλεσμα ήταν ο Γιάννης Χήτος, έχοντας ξεπεράσει το 20% στην αγορά του εμφιαλωμένου νερού, να «ψαχτεί» και στον χώρο της μπύρας, να αναστήσει την ΦΙΞ, να την εκτινάξει μέσα στα χρόνια της ύφεσης και να φθάσει σε μία ιδιαίτερη επικερδής για τον ίδιο συγχώνευση με την Carlsberg. Δραστήριος όπως ήταν δεν έμεινε μόνο εκεί αλλά επένδυσε και στα αναψυκτικά μπαίνοντας μέτοχος στην Green Cola.
Στις δάφνες του δεν επαναπαύτηκε ούτε και ο Πέτρος Σεπετάς, αφού είδε και αυτός τον «Βίκο» και τα «Ζαγοροχώρια» να πετυχαίνουν μερίδιο αγοράς πάνω από 20% αποφάσισε να ακολουθήσει δυναμική πορεία στον χώρο των αναψυκτικών ποντάροντας αρκετά κυρίως στο προϊόν «Βίκος Cola». Συνοψίζοντας μέχρι εδώ η «απροσεξία» ή η λάθος στρατηγική των έως πρόσφατα παγιωμένων παικτών στην αγορά των αναψυκτικών και μπύρας έδωσαν την δυνατότητα να δημιουργηθούν δύο νέα «τζάκια» στην αγορά του νερού που σε χρόνο ρεκόρ μπήκαν και στις δικές τους αγορές «ροκανίζοντας» μερίδια.
Η εκδίκηση του νερού
Από «αποπαίδι» το άχρωμο, άοσμο και άγευστο νερό είναι σήμερα το πιο καυτό trend στην παγκόσμια αγορά αναψυκτικών. Το 2015 η Canadean (σ.σ. παγκόσμια εταιρεία μετρήσεων στην αγορά των ποτών) κατέγραψε την ανατροπή στην καταναλωτική τάση της αγοράς. Για πρώτη φορά ο παγκόσμιος πληθυσμός κατανάλωσε 233 δισ. λίτρα νερού έναντι 227 δισ. λίτρα ανθρακούχων ποτών. Τάση που δείχνει να είναι δρόμος χωρίς επιστροφή καθώς τα αναψυκτικά δεν έλκουν τις νεότερες γενιές όπως γινόταν στο παρελθόν ενώ και η στροφή σε έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής είναι σύμμαχος στην αύξηση κατανάλωσης νερού παρά αναψυκτικών.
Η Ελλάδα ακολουθώντας την παγκόσμια πεπατημένη καταγράφει μια σημαντική πτώση στις πωλήσεις των αναψυκτικών και μία αντίστοιχη ραγδαία αύξηση στις πωλήσεις εμφιαλωμένου νερού. Εδώ αξίζει να αναφέρουμε ότι και στις δύο κατηγορίες, όπως και στην μπύρα, στις αυξομειώσεις σημαντικό ρόλο παίζει και η τουριστική κίνηση. Όπως και να έχει αν κάτι πρέπει να κρατήσει κάποιος είναι ότι τα τελευταία χρόνια οι εταιρείες εμφιαλωμένων νερών στην Ελλάδα υπερτριπλασίασαν τις πωλήσεις τους ενώ την τελευταία δεκαετία έχουν ξεπεταχτεί δεκάδες νέες εταιρείες εμφιάλωσης σε όλη την χώρα.
Πατώντας στα βήματα των δύο Ηπειρωτών που προαναφέρθηκαν, μικροί παραγωγοί διεκδικούν τοπικές αγορές και μέσω της συμμετοχής και της βράβευσης τους σε διεθνείς διαγωνισμούς εισέρχονται και στο παιχνίδι των εξαγωγών καθώς όπως είναι γνωστό σε όσους έχουν ταξιδέψει στο εξωτερικό το εμφιαλωμένο νερό στις περισσότερες αγορές αντιμετωπίζεται ως αναψυκτικό και πωλείται σε αντίστοιχη τιμή. Ανοίγουμε πάλι μια παρένθεση για να πούμε ότι τα νερά από τις ελληνικής πηγές έχουν την καλύτερη φήμη στις διεθνείς αγορές κάτι που επιβεβαιώνεται και από ποιοτικούς ελέγχους αλλά και στις γευστικές δοκιμές.
Κάπως έτσι τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα γέμισε γεωτρήσεις για την δημιουργία εμφιαλωτηρίων. Υπολογίζονται πλέον σε πάνω από 50 οι εταιρείες οι οποίες έχουν μπει στον χορό για την διεκδίκηση της αγοράς που κινείται στα 350 εκατ. ευρώ ενώ η κινητικότητα παραμένει έντονη. Στα πλαίσια αυτά πριν από λίγους μήνες η εταιρεία που παράγει τα «Νερά Κρήτης», μία ακόμη ανερχόμενη δύναμη, εξαγόρασε τις εγκαταστάσεις της Υδρία στο Λουτράκι ώστε να αποκτήσει παραγωγική παρουσία και στην ηπειρωτική Ελλάδα.
Η μάχη της Σουρωτής
Βέβαια η πιο ενδιαφέρουσα περίπτωση παραμένει αυτή της Σουρωτής, της βασίλισσας των ανθρακούχων νερών με ποσοστό πάνω από 50% στην εγχώρια αγορά. Μπορεί μέχρι τώρα να μη τολμούσε κανείς να «πάει να μπλέξει» με τους 1.200 μικρομετόχους όμως ο πλειστηριασμός του 15% που κατείχε στην Σουρωτή εταιρεία συμφερόντων Λιακουνάκου ήταν μία καλή αρχή για να ανοίξει και αυτό το κεφάλαιο. Για να κάνουμε την μεγάλη ιστορία μικρή η Coca Cola HBC Holding B.V. πλειοδότησε και απέκτησε το 15% της Σουρωτή και από την περασμένη Παρασκευή έκανε δημόσια πρόταση για αγορά των μετοχών όσων ενδιαφέρονταν να πουλήσουν – σ.σ. οι 1.200 μικρομέτοχοι κατέχουν το 54% των μετοχών της εταιρείας – έναντι 1 ευρώ ανά μετοχή. Ήδη από το απόγευμα της Δευτέρας έχει ξεκινήσει την διαδικασία περαιτέρω απόκτησης μετοχών όπου σύμφωνα με πληροφορίες έχει καταφέρει να προσθέσει ένα επιπλέον 5% φθάνοντας το ποσοστό της σε 20%. Η διαδικασία αυτή θα συνεχισθεί σε συγκεκριμένες ημερομηνίες στο ξενοδοχείο Νικόπολις στην Θεσσαλονίκη έως τις 4 Νοεμβρίου.
Στην προσφορά αυτή μπήκε σφήνα ο όμιλος του Ιβαν Σαββίδη, επικαλούμενος πιέσεις που δέχτηκε για την απόκτηση της εταιρείας ενώ πρόθεση να καταθέσει πρόταση φέρεται να έχει και η εταιρεία First Athens η οποία είχε κατέλθει και για το μερίδιο Λιακουνάκου. Κύκλοι προσκείμενοι στην Coca Cola αναφέρουν ότι το ενδιαφέρον για την Σουρωτή είναι στρατηγικού χαρακτήρα μέσα από ένα ολοκληρωμένο πλάνο που αποσκοπεί να στηρίξει την Σουρωτή με στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη της ιστορικής εταιρείας. Θέμα χρόνου είναι να δείξει εάν θα υπάρξουν και άλλοι ενδιαφερόμενοι.
http://news247.gr/