«Ο θάνατός σου η ζωή μου». Αυτή η ρήση κυριαρχεί στον κλάδο των των supermarket και Cash & Carry, όπου καταγράφεται μια εικόνα με μειωμένα έσοδα και αυξημένο ανταγωνισμό. Σύμφωνα με έρευνα της ICAP για τον κλάδο είναι τα κύρια στοιχεία, που καταγράφονται στον κλάδο.
Πιο συγκεκριμένα οι συνολικές πωλήσεις (μέγεθος αγοράς) των επιχειρήσεων Σούπερ Μάρκετ και Cash & Carry, έπειτα από μια τετραετία (2010-2013) συνεχούς μείωσης, εμφάνισαν σημάδια σταθεροποίησης. Παρουσίασαν οριακά θετική μεταβολή (0,6%) το 2014, ωστόσο, το 2015 η αγορά εκτιμάται ότι επέστρεψε σε αρνητικούς ρυθμούς μεταβολής και συρρικνώθηκε κατά 1,6%. Η πτωτική τάση εκτιμάται ότι συνεχίστηκε και το 2016 με το δεύτερο εξάμηνο να είναι ιδιαίτερα πτωτικό.
Κεντρικό χαρακτηριστικό του κλάδου είναι η συγκέντρωση, καθώς τέσσερις μεγάλες εταιρείες – αλυσίδες καταστημάτων απέσπασαν το 50% περίπου των συνολικών πωλήσεων το 2015.
Πιο συγκεκριμένα οι συνολικές πωλήσεις των 57 επιχειρήσεων αυξήθηκαν οριακά το 2015/2014, τα δε μεικτά κέρδη αυξήθηκαν κατά 2,1%. Όμως η αύξηση φόρων αλλά και εν γένει λειτουργικών εξόδων επηρέασε τα λειτουργικά έσοδα που από θετικά το 2014 γύρισαν σε αρνητικά και ζημιές το 2015
Πάντως η συνολική εικόνα επηρεάζεται από την εικόνα της Μαρινόπουλος. Εξαιρουμένης αυτής, το τελικό αποτέλεσμα των υπολοίπων 56 εταιρειών είναι κερδοφόρο και τα δύο έτη (2014: €130,6 εκ., 2015:€129,7 εκ.).
Οι πρωταθλητές
Από όλες τις αλυσίδες την πρώτη θέση πήρε η ΑΒ Βασιλόπουλος το 2015 σύμφωνα με την ICAP. Με δεδομένο ότι η Lidl δεν ανακοινώνει επίσημα οικονομικά στοιχεία καθώς είναι Ο.Ε, ο όμιλος Σκλαβενίτη καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση για το με τρίτη τη Μαρινόπουλος. Ακολουθούν με τζίρο κάτω από 1 δισεκ. η Μασούτης και ο όμιλος ΜΕΤΡΟ, (Μασούτης με τζίρο στα 751.660.000 ευρώ και η ΜΕΤΡΟ του ομίλου Παντελιάδη με κύκλο εργασιών στα 736.243.483 ευρώ το 2015).
Να σημειωθεί ότι ο κύκλος εργασιών της αλυσίδας ΑΒ διαμορφώθηκε στα 1.944.119.000 το 2015 και τζίρος του ομίλου Σκλαβενίτη διαμορφώθηκε στο 1.304.718.000. Σύμφωνα με στοιχεία της ICAP , ο όμιλος Μαρινόπουλου εμφάνισε κύκλο εργασιών 1.271.233.971 ευρώ το 2015. Σύμφωνα πληροφορίες τα 400 εκατομμύρια από αυτά προήλθαν από την είσοδο της εταιρίας στην χονδρική.
Η εικόνα αυτή του 2015 δίνει και το γιατί η Σκαβενίτης προχώρησε στο πολυσυζητημένο deal διάσωσης της Μαρινόπουλος. Μετά το κλείσιμο της τελευταίας η AB Βασιλόπουλος και η Lidl Hellas φαίνεται να κυριαρχούν καθώς διαθέτουν πανελλαδικό δίκτυο με μεγάλη πύκνωση, κάτι που θα προσπαθήσει να αντιμετωπίσει με το πανελλαδικό άνοιγμά του μέσω της συμφωνίας ο Σκλαβενίτης.
Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες η ΑΒ το 2016 σημείωσε αύξηση του κύκλου εργασιών στα επίπεδα του 13% ξεπερνώντας τα 2 δισεκ. τζίρο. Αντίστοιχα σύμφωνα με εκτιμήσεις η αύξηση του μεριδίου της Lidl, που κινήθηκε σε λίγο χαμηλότερο μεν αλλά σημαντικό ποσοστό, πλησιάζοντας σημαντικά τον συνολικό τζίρο της ΑΒ. Η Σκλαβενίτης λόγω μικρότερου δικτύου απέσπασε το μικρότερο κομμάτι από το κλείσιμο της Μαρινόπουλος.
Σημειώνεται ότι το 2015 η ΑΒ Βασιλόπουλος εμφανίζεται με 362 καταστήματα το 2015 , η Lidl Hellas με 222 , όταν ο όμιλος Μαρινόπουλος διέθετε 735 καταστήματα, η Σλαβενίτης με 111, η Μασούτης με 260 και ο όμιλος ΜΕΤΡΟ με 281. Εκεί θα παιχτεί και το παιχνίδι το 2017 όπου αρχές Μαρτίου ξεκινά την πανελλαδική του εκστρατεία ο όμιλος Σλαβενίτη.
Γιώργος Αλεξάκης
http://www.aftodioikisi.gr