Του Χρήστου Κολώνα
«Καύσωνας» κερδοσκοπίας με τις τιμές των καυσίμων στα νησιά και άλλες παραθεριστικές περιοχές, αφού η αμόλυβδη βενζίνη έχει φτάσει να πωλείται μέχρι και 25 λεπτά το λίτρο ακριβότερα σε σχέση με τη μέση πανελλαδική της αξία.
Την ίδια στιγμή η Ελλάδα χτυπά μία τσουχτερή..., για τις τσέπες των καταναλωτών, πρωτιά αφού βρίσκεται στις τέσσερις χώρες της Ε.Ε. με την υψηλότερη τιμή. Ειδικότερα, το «καπέλο» στα νησιά προκύπτει από την επεξεργασία των στοιχείων του Παρατηρητηρίου Τιμών του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης που έκανε η «Ημερησία του Σαββάτου». Οι υπερβολικά υψηλές τιμές αποδίδονται στον σχεδόν ανύπαρκτο ανταγωνισμό σε αυτές τις περιοχές αλλά και στην άνοδο του ΦΠΑ.
Σε ό,τι αφορά την ευρωπαϊκή διάκριση... τελευταία έρευνα της Eurostat κατατάσσει τη χώρα μας ως την τέταρτη ακριβότερη στην αμόλυβδη βενζίνη. Αιτία; Το μεγάλο φορολογικό μείγμα που επιβαρύνει τις τιμές καταναλωτή. Επιστρέφοντας στην ελληνική επικράτεια, και μετά από την επεξεργασία των στοιχείων του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων προκύπτουν οι μεγάλες διαφορές ανάμεσα στη μέση πανελλαδική τιμή με εκείνη των νησιών.
Έτσι, ενώ ο μέσος όρος είναι στο 1,406 ευρώ το λίτρο, εντούτοις σε νησιά και περιοχές με υψηλή τουριστική κίνηση η βενζίνη πωλείται σε αδικαιολόγητα υψηλά επίπεδα.
Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση των Κυκλάδων όπου η μέση τιμή της αμόλυβδης είναι στο 1,655 ευρώ το λίτρο, δηλαδή 25 λεπτά υψηλότερη από την πανελλαδική. Όσοι μετακινούνται στα νησιά αυτά πληρώνουν για χρυσάφι... το φουλάρισμα των οχημάτων τους.
Η αντίστοιχη διαφορά στα Δωδεκάνησα είναι 15 λεπτά το λίτρο, αφού εκεί η βενζίνη βρίσκεται στο 1,556 ευρώ το λίτρο.
Στα 14,4 λεπτά το λίτρο είναι το «καπέλο» στην τιμή της αμόλυβδης στη Σάμο, όπου εκεί πωλείται προς 1,55 ευρώ το λίτρο. Αλλά και στη Χίο η «ψαλίδα» είναι στα 7,9 λεπτά το λίτρο με την τελική τιμή να διαμορφώνεται στο 1,485 ευρώ το λίτρο.
Και στο Ιόνιο Πέλαγος, όμως συναντάται μεγάλο άνοιγμα της «ψαλίδας», με την Κεφαλλονιά να αναδεικνύεται πρωταθλήτρια στην ακρίβεια. Η τιμή είναι στο 1,512 ευρώ και είναι υψηλότερη κατά 10,6 λεπτά από τη μέση πανελλαδική του 1,406 ευρώ το λίτρο.
Στην Κρήτη, και συγκεκριμένα στο Ηράκλειο, η διαφορά από τη μέση πανελλαδική τιμή ανέρχεται στα 8,6 λεπτά το λίτρο. Όσοι παραθερίζουν στην περιοχή γεμίζουν το ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου τους με 1,486 ευρώ το λίτρο. Παρόμοια είναι και η εικόνα λίγο πιο δίπλα στο Λασίθι, όπου η αμόλυβδη βενζίνη έχει τιμή 1,484 ευρώ το λίτρο. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, οι υψηλές τιμές οφείλονται στον περιορισμένο ανταγωνισμό στα νησιά. Ελάχιστες εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών για παράδειγμα στις Κυκλάδες είναι τέσσερις μικρός αριθμός πρατηρίων, με αποτέλεσμα οι τιμές να διατηρούνται στα ύψη.
Μεγάλα περιθώρια κέρδους
Και οι δύο κρίκοι της αλυσίδας φροντίζουν επίσης να κρατούν μεγάλα περιθώρια κέρδους. Και αυτό, καθώς η ζήτηση στη χειμερινή περίοδο είναι υποτονική και το καλοκαίρι που ανεβαίνει οι επιχειρήσεις επιδιώκουν να ανακτήσουν τις οικονομικές απώλειες.
Και οι δύο κρίκοι της αλυσίδας φροντίζουν επίσης να κρατούν μεγάλα περιθώρια κέρδους. Και αυτό, καθώς η ζήτηση στη χειμερινή περίοδο είναι υποτονική και το καλοκαίρι που ανεβαίνει οι επιχειρήσεις επιδιώκουν να ανακτήσουν τις οικονομικές απώλειες.
Επίσης, σε νησιά δεν υπάρχουν αποθηκευτικοί χώροι με αποτέλεσμα το μεταφορικό κόστος να είναι ιδιαίτερα «τσιμπημένο». Με άλλη τιμή θα πωλήσει το διυλιστήριο σε εταιρεία εμπορίας στην Αττική με διαφορετική - υψηλότερη- θα διαθέσει καύσιμα για τα νησιά. Οι υψηλές τιμές στα νησιά αποδίδονται και στην αύξηση της έμμεσης φορολογίας. Ο προνομιακός ΦΠΑ δεν υφίσταται πια.
Άλλος παράγοντας που καθορίζει τις τελικές τιμές είναι και η εκπτωτική πολιτική των εταιριών εμπορίας. Μεγαλύτερες παροχές θα δώσουν σε βενζινάδικα της Αττικής, μικρότερες θα είναι στις απομακρυσμένες περιοχές.
Υψηλοί φόροι
Εχουμε την 4η ακριβότερη αμόλυβδη στην Ευρώπη
Εχουμε την 4η ακριβότερη αμόλυβδη στην Ευρώπη
Την τέταρτη ακριβότερη αμόλυβδη βενζίνη στην Ε.Ε. έχει η Ελλάδα λόγω των υψηλών φόρων. Αυτό προκύπτει από τα ετήσια στοιχεία της Eurostat που υπολόγισε τις μέσες τιμές των υγρών καυσίμων στα 28 κράτη. Οι μετρήσεις έγιναν τόσο σε επίπεδο τιμών λιανικής πώλησης όσο και σε εκείνο των προ φόρων. Έτσι, το 2015 η αμόλυβδη βενζίνη ήταν στην Ελλάδα στο 1,40 ευρώ το λίτρο και αν αφαιρεθούν τα τέλη και οι φόροι, τότε αυτή διαμορφώνεται στο 0,46 ευρώ το λίτρο. Πρόκειται ουσιαστικά για την τιμή των διυλιστηρίων το ύψος της οποίας κατατάσσει την Ελλάδα στην 9η θέση. Οι Ολλανδοί είναι εκείνοι που πληρώνουν την ακριβότερη αμόλυβδη καθώς η μέση τιμή της βενζίνης είναι στα 1,46 ευρώ το λίτρο. Τη δεύτερη υψηλότερη τιμή έχει η Ιταλία με 1,45 ευρώ και την τρίτη το Ηνωμένο Βασίλειο με 1,43 ευρώ το λίτρο. Τη φθηνότερη βενζίνη έχει η Πολωνία με 0,98 ευρώ το λίτρο. Σε αντίθεση με την αμόλυβδη, η Ελλάδα βρίσκεται χαμηλότερα σε ό,τι αφορά την τιμή του πετρελαίου κίνησης. Αυτό πωλούταν στο 1,10 ευρώ το λίτρο και κατατάσσει τη χώρα μας στη 10η θέση. Το ακριβότερο ντίζελ βρίσκεται στο Ηνωμένο Βασίλειο με τιμή στο 1,49 ευρώ το λίτρο και ακολουθούν η Σουηδία με 1,27 και η Φινλανδία με 1,23 ευρώ το λίτρο.
http://www.imerisia.gr/