«Ξεχασμένες» εδώ και μήνες ηλεκτρονικές διασταυρώσεις οι οποίες θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί και να έχουν αποφέρει έσοδα δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ στα κρατικά ταμεία προγραμματίζεται να ολοκληρωθούν μέσα στο φθινόπωρο. «Θύματα» θα πέσουν όσοι λησμόνησαν να ασφαλίσουν τα αυτοκίνητά τους καθώς και όσοι δεν πέρασαν τα ΙΧ από τα ΚΤΕΟ παρά τα κίνητρα που δόθηκαν στο τέλος του 2015.
Πέραν από τις μακροσκελείς δύο λίστες με τους «ανασφάλιστους» και τους «ανέλεγκτους» (από πλευράς ΚΤΕΟ) –εκτιμάται ότι θα περιλαμβάνουν αθροιστικά πάνω από ένα εκατομμύριο οδηγούς- η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων ετοιμάζει και μια 3η: θα περιλαμβάνει τους οδηγούς που δεν πλήρωσαν τα τέλη κυκλοφορίας κατά τη διάρκεια των τριών τελευταίων ετών. Σύμφωνα με το fpress, μετά τη σύνταξη της λίστας, θα αποσταλούν ηλεκτρονικά ειδοποιητήρια ενώ τα τέλη και το πρόστιμο (το ισόποσο των τελών) θα βεβαιωθούν ηλεκτρονικά στους ΑΦΜ των ιδιοκτητών των ΙΧ. Η «επίθεση» θα ολοκληρωθεί με την νέα αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας κάτι που έχει προαναγγελθεί πλέον και επίσημα από το υπουργείο Οικονομικών.
Το επικρατέστερο σενάριο μέχρι στιγμής, προβλέπει ότι θα επεκταθεί ο υπολογισμός των τελών βάσει των ρύπων ακόμη και για τα ΙΧ που έχουν κυκλοφορήσει για πρώτη φορά πριν από τον Νοέμβριο του 2010. Κάτι τέτοιο, αναμένεται να φέρει επιβαρύνσεις κυρίως σε ΙΧ μεσαίου κυβισμού. Και αυτό διότι τα παλαιότερης τεχνολογίας ΙΧ εκπέμπουν αυξημένους ρύπους που θα οδηγήσουν σε υψηλότερα ποσά τελών κυκλοφορίας σε σχέση με αυτά που προκύπτουν βάσει του κυβισμού (από 150 έως 260 ευρώ για τα ΙΧ 1200-1400 κυβικών που είναι η δημοφιλέστερη κατηγορία οχημάτων).
Οι ηλεκτρονικοί έλεγχοι για τον εντοπισμό των παραβατών οδηγών έχει εξελιχθεί σε φιάσκο για το υπουργείο Οικονομικών αλλά και το υπουργείο Μεταφορών το οποίο εμπλέκεται τόσο όσον αφορά στα ανασφάλιστα ΙΧ όσο και στο θέμα των ΙΧ που δεν έχουν περάσει απο ΚΤΕΟ. Δημοσιονομικά, είχε προβλεφθεί –και είχε εγγραφεί στον προϋπολογισμό του 2016 ότι:
1. Θα εισπραχθούν τουλάχιστον 45 εκατ. ευρώ μέσα στη διετία 2015-2016 από την παροχή κινήτρων για την ασφάλιση των ανασφάλιστων ΙΧ (σ.σ κίνητρο αποτελεί το γεγονός ότι αυτός που θα εντοπιστεί να έχει ανασφάλιστο ΙΧ σε κυκλοφορία, θα επιβαρυνθεί με παράβολο 250 ευρώ αλλά θα του δοθεί η δυνατότητα να ασφαλίσει το όχημά του χωρίς περαιτέρω συνέπειες όπως η αφαίρεση διπλώματος, άδειας κυκλοφορίας, επιβολή βαρύτερων προστίμων κλπ)
2. Θα εισπραχθούν περισσότερα από 71 εκατομμύρια ευρώ επίσης στη διετία 2015-2016 από την επιβολή προστίμων στα ΙΧ που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ.
Και στις δύο περιπτώσεις –ανασφάλιστα και ΚΤΕΟ- η αιτία της καθυστέρησης αποστολής των ειδοποιητηρίων είναι παρόμοια: οι εμπλεκόμενες υπηρεσίες του δημοσίου, αδυνατούν μέχρι στιγμής να συντάξουν τις λίστες με τα ονόματα των οδηγών που θα πρέπει να κληθούν... δια υπόθεσή τους. Βάσει του αρχικού προγραμματισμού, οι οδηγοί θα έπρεπε να έχουν ειδοποιηθεί από τον περασμένο Φεβρουάριο για τον έλεγχο των ΚΤΕΟ ενώ στην περίπτωση των ανασφάλιστων, η σχετική υπουργική απόφαση που καθόριζε όλη τη διαδικασία συνεργασίας ανάμεσα στους εμπλεκόμενους φορείς, έχει δημοσιευτεί στη Διαύγεια από τον περασμένο Μάρτιο. Έχουν περάσει πέντε μήνες απραξίας, το δημόσιο δεν έχει εισπράξει ούτε ένα ευρώ από τα τουλάχιστον 110 εκατ. ευρώ που είχε προϋπολογίσει και ήδη το υπουργείο Οικονομικών βρίσκεται σε αναζήτηση «ισοδύναμων» για να καλύψει άλλες τρύπες του προϋπολογισμού (σ.σ ειδικά μισθολόγια, παροχές για ΕΚΑΣ κλπ).
Πριν ολοκληρωθούν οι ηλεκτρονικές διασταυρώσεις, αρμόδιοι παράγοντες των εμπλεκόμενων υπουργείων μόνο υποθέσεις μπορούν να κάνουν για τον αριθμό των εμπλεκόμενων οδηγών. Στις αρχές του χρόνου, είχε εκτιμηθεί ότι τα ανασφάλιστα ΙΧ ξεπερνούν τα 600.000 ενώ αντίστοιχος εκτιμάται ότι είναι και ο αριθμός των οδηγών που δεν έχουν περάσει τα οχήματά τους από τεχνικό έλεγχο. Σε κάθε περίπτωση, οι επιφυλάξεις είναι πολύ μεγάλες καθώς:
1. Τα ηλεκτρονικά αρχεία τόσο του υπουργείου Οικονομικών όσο και του υπουργείου Μεταφορών δεν είναι απολύτως ενημερωμένα. Δεκάδες χιλιάδες αυτοκίνητα, εμφανίζονται να εξακολουθούν να βρίσκονται σε κυκλοφορία ενώ στην πραγματικότητα είτε έχουν καταστραφεί είτε έχουν αποσυρθεί χωρίς να έχουν ενημερωθεί σωστά οι βάσεις των υπουργείων Μεταφορών και Οικονομικών. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο εμφανίζεται ένας τεράστιος αριθμός οδηγών οι οποίοι δεν έχουν καταβάλλει τα τέλη κυκλοφορίας τα προηγούμενα χρόνια.
2. Ειδικά σε ότι αφορά στα ανασφάλιστα ΙΧ, η μεγάλη χρονική καθυστέρηση στην αποστολή των ειδοποιητηρίων, έχει προκαλέσει κινητοποίηση των οδηγών οι οποίοι έσπευσαν να συνάψουν έστω και τη βασική ασφάλιση, υπό την απειλή των προστίμων. Σε αυτό βοήθησε και η συνεχιζόμενη μείωση του κόστους ασφάλισης.
3. Υπάρχουν ΙΧ τα οποία έχουν περάσει από ΚΤΕΟ χωρίς ωστόσο αυτή η πληροφορία να έχει φτάσει στην κεντρική βάση δεδομένων του υπουργείου Μεταφορών.
Η αποστολή των ειδοποιητηρίων για τις τρεις κατηγορίες παραβατών –ανασφάλιστα, ΚΤΕΟ, απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας- αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στον Σεπτέμβριο αρχής γενομένης από τους οδηγούς με τα απλήρωτα τέλη. Οι οδηγοί με τα ανασφάλιστα αντιμετωπίζουν το παράβολο των 250 ευρώ και το κόστος της ασφάλισης του οχήματος ενώ στους οδηγούς που δεν έχουν περάσει το όχημά τους από τεχνικό έλεγχο, θα επιβληθεί πρόστιμο 265 ευρώ, αντί των 80 ευρώ περίπου που καλούνταν να καταβάλουν εάν έκαναν χρήση των ευεργετικών διατάξεων του περασμένου φθινοπώρου.
http://www.imerisia.gr/