Της Ξανθής Γούναρη
Επωφελούμενοι από το «κενό» που αφήνουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες συνεχίζουν να κλείνουν κατά εκατοντάδες, οι «μεγάλοι» του λιανεμπορίου επεκτείνονται, ενώ δεν λείπουν και οι νέες αφίξεις.
Ήδη στις δημοφιλείς εμπορικές «πιάτσες» ο «αέρας», δηλαδή το επιπλέον τίμημα που ζητούν οι ιδιοκτήτες καταστημάτων για να μισθώσουν σε επιχειρήσεις το ακίνητό τους, ξανάρχισε να «φυσά» μετά από αρκετά χρόνια, ενώ τα στελέχη του εγχώριου real estate διαπιστώνουν άνοδο ενοικίων.
Ανοίγει το πρώτο αποκλειστικό κατάστημα της Under Armour
Μεταξύ των λιανέμπορων που πρωταγωνιστούν στη δημιουργία νέων σημείων πώλησης είναι οι εταιρείες αθλητικών ειδών. Ο Σάμι Φάις, που εξασφάλισε την αντιπροσωπεία Under Armour, εγκαινιάζει μεθαύριο το πρώτο αποκλειστικό κατάστημα της αμερικανικής φίρμας στη Νέα Ερυθραία, ενώ από του χρόνου η ανάπτυξη του brand θα συνεχιστεί σε αγορές υψηλής προβολής και σε εμπορικά κέντρα. Ο γνωστός επιχειρηματίας, που εδώ και τρία χρόνια επαναδραστηριοποιείται στην αγορά αθλητικής ένδυσης και υπόδησης με τα σήματα Puma και Adidas, διαθέτει επίσης το master franchise της ισπανικής φίρμας ένδυσης Mango, την αντιπροσωπεία των μοτοσυκλετών Indian αλλά και της αθλητικής φίρμας Prince (είδη τένις).
Η αναγέννηση της Ερμού
Το πλήθος των εγκαινίων νέων καταστημάτων στην Ερμού έρχεται να επιβεβαιώσει τις εκτιμήσεις όσων θεωρούν ότι τα χειρότερα έχουν πλέον περάσει για τον κεντρικό εμπορικό πεζόδρομο της Αθήνας. Ακόμη και εκείνοι που συγκρίνουν τα περασμένα… μεγαλεία της λαμπρής «βασίλισσας» του εμπορίου στη χώρα μας με την τωρινή κατάσταση, παραδέχονται πως η Ερμού δεν επηρεάζεται από τη γενικότερη μιζέρια. Σε ό,τι αφορά τις νέες αφίξεις, πριν λίγες μέρες άνοιξε το νέο κατάστημα του αμερικάνικου οίκου American Eagle Outfitters που συνεργάζεται με τον όμιλο ΝotosCom Holdings. Το κατάστημα της Ερμού είναι το τρίτο για το διεθνώς αναγνωρίσιμο brand που εξειδικεύεται στα jeans. Το πρώτο άνοιξε στο The Mall Athens, ενώ το δεύτερο λειτουργεί στο πολυκατάστημα notos galleries στην Ομόνοια. Την οδό Ερμού επέλεξε να κάνει «πρεμιέρα» και η αμερικάνικη αλυσίδα ένδυσης Forever 21, η οποία αναπτύσσεται στην Ελλάδα μέσω του master franchise της, την εταιρία Tener Management Europe, ελληνικών συμφερόντων. Το πρώτο κατάστημα του fast fashion brand θα ανοίξει πιθανότατα τα Χριστούγεννα στο ακίνητο που άλλοτε στέγαζε το εμβληματικό κατάστημα της αλυσίδας Sprider των αδελφών Χατζηιωάννου. Ας σημειωθεί ότι το εν λόγω ακίνητο στη συμβολή της Ερμού με την οδό Ευαγγελιστρίας, το οποίο έκλεισε με τα Δεκεμβριανά, ξανάνοιξε πάλι και στο τέλος έκλεισε οριστικά με την κατάρρευση των Sprider Stores, είχαν βολιδοσκοπήσει κατά καιρούς πολλοί retailers. Η Tener Management Europe, με επικεφαλής τον Αλέξανδρο Δούκα, που έχει αναλάβει την ανάπτυξη της αλυσίδας τόσο για την Ελλάδα όσο και για οκτώ ευρωπαϊκές αγορές (Πολωνία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Τσεχία, Σλοβακία, Ουγγαρία, Ελβετία και Πορτογαλία), έχει ήδη εγκαινιάσει την παρουσία της Forever 21 στη Βουλγαρία, ενώ η αλυσίδα διαθέτει παρουσία και στο νεόδμητο εμπορικό κέντρο Park Lake στο Βουκουρέστι, στη Ρουμανία. Την Ερμού επέλεξε για το νέο της flag ship κατάστημα και η εταιρεία Zakcret, που δραστηριοποιείται 40 χρόνια στο εμπόριο ενδυμάτων και υποδημάτων, αναπτύσσοντας την αλυσίδα λιανικής αθλητικής υπόδησης και ένδυσης ZAKCRET Sports. Πρόκειται για ένα νεοκλασικό κτίριο 1.200 τ.μ. στον αριθμό 70 τα εγκαίνια του οποίου έγιναν μέσα στο καλοκαίρι. Η αλυσίδα αριθμεί πλέον 12 φυσικά καταστήματα κι ένα e-shop. Μέσα στο 2016 είχε προηγηθεί το άνοιγμα του νέου flag ship store της ελληνικής εταιρείας προσιτής μόδας Funky Buddha (Ερμού 23-25), η οποία λειτουργεί ήδη ένα δίκτυο 17 σημείων πώλησης σε Ελλάδα και Κύπρο, ενώ στα τέλη του 2015 είχαν γίνει τα εγκαίνια του μεγάλου καταστήματος της Folli Follie στο διατηρητέο νεοκλασικό κτίριο στον αριθμό 19. Ας σημειωθεί ότι το πρώην κατάστημα της Folli Follie επί της οδού Ερμού 37 μισθώθηκε στη γνωστή αλυσίδα κοσμημάτων Pandora, ενώ το έτερο κατάστημα της αλυσίδας επί της Ερμού 18 νοικιάστηκε σε εταιρεία υποδημάτων, που έκανε εφέτος το ντεμπούτο της στο δημοφιλή εμπορικό δρόμο. Τέλος ένα χρόνο κλείνει το μεγαλύτερο κατάστημα-ναυαρχίδα της σουηδικής Η&Μ στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, το οποίο άνοιξε μέσα στον περασμένο Οκτώβριο στο διατηρητέο νεοκλασικό κτίριο επί της Ερμού 11.
Που ανοίγουν νέα καταστήματα Κωτσόβολος και Media Markt
Αυξημένες κατά 3,5 εκατ. ευρώ θα είναι οι επενδύσεις της Κωτσόβολος για την περίοδο 2016/2017 σε σύγκριση με την περίοδο 2015/2016, στοχεύοντας στην ενίσχυση του δικτύου της. Για εφέτος και του χρόνου οι επενδύσεις της θυγατρικής του Ομίλου Dixons Carphone στην ελληνική αγορά θα φθάσουν τα 8,5 εκατ. ευρώ και εκτός από το νέο κατάστημα της Σταδίου στην γωνία με την Κοραή (σ.σ. στον χώρο που για δεκαετίες φιλοξενούνταν ένα κατάστημα της Εμπορικής Τράπεζας και τα τελευταία χρόνια, μετά την εξαγορά της, της Alpha Bank), τις επόμενες θα ανοίξει ακόμη δύο πολυώροφους χώρους. Το πρώτο κατάστημα θα βρίσκεται στη Μεσογείων, στο ύψος του Νομισματοκοπείου, ενώ το δεύτερο θα ανοίξει στο κέντρο της Πάτρας, κοντά στον σιδηροδρομικό σταθμό. Το νέο κατάστημα της εταιρείας στην Οδό Σταδίου, απέναντι από το πρώτο κατάστημα της αλυσίδας στην Οδό Αριστείδου 9, το οποίο έκλεισε, διαθέτει 3 ορόφους γεμάτους τεχνολογία με ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά προϊόντα αιχμής με στόχο να καλύψει τις ανάγκες των καταναλωτών του κέντρου της Αθήνας. Για το οικονομικό έτος 2015/2016, η Κωτσόβολος ενίσχυσε το δίκτυο των καταστημάτων της, αποκτώντας 5 νέα καταστήματα σε κομβικά σημεία ανά την Αττική και την Ελλάδα: στο Περιστέρι, την Ελευσίνα, αλλά και τον Άγιο Νικόλαο Κρήτης, τη Θεσσαλονίκη και την Άρτα. Επιπλέον, ριζικές ανακαινίσεις έγιναν σε 4 μεγάλα καταστήματα, συγκεκριμένα της οδού Κηφισίας 124 (Αμπελόκηποι), της Ηλιούπολης (επί της Λ. Βουλιαγμένης), της Αγίας Παρασκευής και της Γλυφάδας. Τα τελευταία δύο χρόνια έχουν ανακαινιστεί 31 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα. Σύμφωνα με τον Ανδρέα Αθανασόπουλο, αντιπρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, η αναβάθμιση του δικτύου της Κωτσόβολος και η συνεχής βελτίωση των υποδομών της αποτέλεσε σημαντικό παράγοντα για την επιτυχημένη πορεία του οικονομικού έτους 2015/2016, με κέρδη που υπολογίζονται να ανέλθουν σε πάνω από 6 εκατ. ευρώ και σημαντική αύξηση των μεριδίων αγοράς της. Η αύξηση του κύκλου των εργασιών ανήλθε στο 5,3% και αφορά τις πωλήσεις λιανικής, ενώ εξαιρούνται οι πωλήσεις χονδρικής. Στην περιφέρεια επικεντρώνεται το πλάνο ανάπτυξης της Media Markt, του έτερου μεγάλου «παίχτη» στην αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών. Μετά την πρόσφατη ανακαίνιση του καταστήματος της εταιρείας στη Λεωφόρο Συγγρού 340, η διοίκηση«βλέπει» προς την Πάτρα όπου έχει βρεθεί ήδη το κατάλληλο ακίνητο. Από κει και πέρα, το μακροπρόθεσμο πλάνο ανάπτυξης περιλαμβάνει το Ηράκλειο Κρήτης, τη Χαλκίδα και την Καλαμάτα. Το δίκτυο της Media Markt περιλαμβάνει μέχρι στιγμής 11 καταστήματα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Λάρισα, καθώς και το ηλεκτρονικό κατάστημα της εταιρείας, το οποίο, σύμφωνα με τη διοίκηση, κινείται με πολύ ικανοποιητικούς ρυθμούς. Η αλυσίδα, το μερίδιο οποίας φθάνει στο 11%, σύμφωνα με τις προβλέψεις της διοίκησής της, στη μεθεπόμενη χρήση της αλυσίδας εκτιμάται ότι σε επίπεδο EBITDA θα καταστεί κερδοφόρα, ωστόσο αναμένεται να διαμορφώσει υψηλό επίπεδο συσσωρευμένων ζημιών.
www.dikaiologitika.gr