Ο σπουδαίος Πολωνός σκηνοθέτης Αντρέι Βάιντα, έφυγε το βράδυ της Κυριακής 9 Οκτωβρίου, σε ηλικία 90 ετών, έχοντας παρουσιάσει μία εντυπωσιακή φιλμογραφία, με περισσότερες από 40 ταινίες σε μία καριέρα 60 χρόνων.
Ο βραβευμένος με Όσκαρ δημιουργός παρέμεινε ενεργός και δραστήριος μέχρι το τέλος και η ταινία του «Afterimage» (Powidoki - 2016), είναι το κύκνειο άσμα του. Το φιλμ αποτελεί παράλληλα και την πρόταση της Πολωνίας για το Ξενόγλωσσο Όσκαρ, ενώ έχει εξασφαλίσει διανομή και θα τη δούμε και στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες.
«Ο Θεός έδωσε δύο μάτια στον σκηνοθέτη. Ένα για να κοιτάζει μέσα από την κάμερα κι ένα για να κοιτάζει τον κόσμο γύρω του.» - Αντρέι Βάιντα (6 Μαρτίου του 1926 - 9 Οκτωβρίου του 2016)
Afterimage / Powidoki
Σκηνοθεσία: Αντρέι Βάιντα / Andrzej Wajda
Σενάριο: Andrzej Wajda (idea), Andrzej Mularczyk (screenplay)
Πρωταγωνιστούν: Μπόγκουσλαβ Λίντα, Αλεξάντρα Τζούστα, Μπρονισλάβα Ζαμακόβσκα
Χώρα: Πολωνία
Έτος: 2016
Διάρκεια: 98 λεπτά
Σκηνοθεσία: Αντρέι Βάιντα / Andrzej Wajda
Σενάριο: Andrzej Wajda (idea), Andrzej Mularczyk (screenplay)
Πρωταγωνιστούν: Μπόγκουσλαβ Λίντα, Αλεξάντρα Τζούστα, Μπρονισλάβα Ζαμακόβσκα
Χώρα: Πολωνία
Έτος: 2016
Διάρκεια: 98 λεπτά
Ο σπουδαίος Πολωνός σκηνοθέτης Αντρέι Βάιντα, μέσα από την τελευταία του ταινία «Afterimage» (Powidoki - 2016), παρουσιάζει μία παθιασμένη βιογραφία για τον avant-garde, καλλιτέχνη και ζωγράφο, Βλαντισλάβ Στρεμίνσκι (Wladyslaw Strzeminski), τον οποίο ερμηνεύει ο καταξιωμένος Πολωνός ηθοποιός Μπόγκουσλαβ Λίντα (Boguslaw Linda).
Ο Μπόγκουσλαβ Λίντα, έχει ξανασυνεργαστεί στο παρελθόν με τον Αντρέι Βάιντα, στην αριστουργηματική ταινία «Man of Iron» του 1981, αλλά και στο φιλμ «Danton» του 1983. Ενώ τον έχουμε παρακολουθήσει και σε δημιουργίες του έτερου κορυφαίου Πολωνού σκηνοθέτη, του Κριστόφ Κισλόφσκι και συγκεκριμένα στις ταινίες «Blind Chance» του 1987 καθώς και στο 7ο επεισόδιο από τον περίφημο «Δεκάλογο».
Ο πρωτοποριακός καλλιτέχνης Βλαντισλάβ Στρεμίνσκι, που διώχθηκε από το σταλινικό καθεστώς στην μεταπολεμική Πολωνία, κατάφερε μέσα από τη δική του δυναμική στάση να εκφράσει τις απόψεις του για την τέχνη, εκπροσωπώντας παράλληλα το κίνημα του κονστρουκτιβισμού και του ουνισμού στη ζωγραφική.
Αξίζει επίσης να σημειώσουμε ότι διευθυντής φωτογραφίας είναι ο Pawel Edelman. Ένας σπουδαίος κινηματογραφιστής, ο οποίος συνεργάστηκε και το 2007 με τον Αντρέι Βάιντα, στο φιλμ «Katyn», ενώ παράλληλα είναι σχεδόν μόνιμος συνεργάτης του επίσης σπουδαίου Πολωνού σκηνοθέτη, Ρόμαν Πολάνσκι, έχοντας θαυμάσει τη δουλειά του στις ταινίες: «The Pianist» (2002), «Carnage» (2011) και «Venus in Fur» (2013).
Η ταινία «Afterimage» (Powidoki - 2016), πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της, το δεύτερο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Τορόντο, ενώ στη συνέχεια προβλήθηκε εκτός διαγωνισμού στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Πολωνίας, όπου και απέσπασε το Ειδικό Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής.
κύκνειο άσμα του Αντρέι Βάιντα, «Afterimage» (Powidoki - 2016), αποτελεί την επίσημη πρόταση της Πολωνίας για το Ξενόγλωσσο Όσκαρ. Αυτή βέβαια δεν είναι η πρώτη φορά που μία ταινία του Βάιντα ταξιδεύει στην απέναντι πλευρά του Ατλαντικού.
Ο Βάιντα - ο οποίος πρωτοστάτησε στην πολωνική σχολή που ξεπήδησε από τη Λοτζ, σκηνοθετώντας την προσωπική του εκδοχή για τα γεγονότα που σημάδεψαν την ιστορία - στην πλούσια καριέρα του, έχει τιμηθεί με πλήθος βραβείων, ενώ τέσσερις συνολικά ταινίες του έχουν προταθεί για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας. Πρόκειται για τις ταινίες: «The Promised Land» του 1975, «The Maids of Wilko» του 1979, «Man of Iron» του 1981 και «Katyń» του 2007.
Παρά τις τέσσερις Υποψηφιότητες για Όσκαρ, ο Βάιντα δεν το κέρδισε ποτέ. Αλλά αναγνωρίζοντας το λάθος της, το 2000 τιμήθηκε από την Αμερικάνικη Ακαδημία Κινηματογράφου για τη συνολική προσφορά του, στον χώρο της Έβδομης Τέχνης για περισσότερες από πέντε δεκαετίες. Το χρυσό αγαλματίδιο του το παρέδωσε η Τζέιν Φόντα:
«Είμαι πολύ αισιόδοξος όσο αφορά την Ευρωπαϊκή Ένωση και είναι θεωρώ ο μοναδικός τρόπος, για να είναι η Ευρώπη μία κοινότητα. Η οποία βέβαια Ευρώπη ξεκινά από την Ελλάδα. Η Ελλάδα είναι η μητέρα μας, μας έχει γεννήσει και αυτό είναι μία πραγματικότητα...» Αντρέι Βάιντα (6 Μαρτίου του 1926 - 9 Οκτωβρίου του 2016)
Το άτομο, ως αυτοτελή προσωπικότητα αλλά και ως μέλος της κοινωνίας και κατά συνέπεια της ιστορίας, υπήρξε αγαπημένη θεματική του σπουδαίου Πολωνού δημιουργού, χαρίζοντας μας ένα πολύ προσωπικό κινηματογραφικό ιδίωμα. Στις ταινίες του Αντρέι Βάιντα, ο άνθρωπος συνεχίζει να βρίσκεται στο επίκεντρο μιας ζωηρής πολιτικής συζήτησης, παρακινούμενος από τους παλμούς της κοινωνικής ζωής του τόπου του...
http://tvxs.gr/
Το άτομο, ως αυτοτελή προσωπικότητα αλλά και ως μέλος της κοινωνίας και κατά συνέπεια της ιστορίας, υπήρξε αγαπημένη θεματική του σπουδαίου Πολωνού δημιουργού, χαρίζοντας μας ένα πολύ προσωπικό κινηματογραφικό ιδίωμα. Στις ταινίες του Αντρέι Βάιντα, ο άνθρωπος συνεχίζει να βρίσκεται στο